dimecres, 27 de gener del 2010

Treballet per a apujar nota (3r d'ESO)


Una alumna de 3r d'ESO de l'escola La Florida de Catarroja (València) ens ha enviat una carta perquè en l'assignatura de valencià estan fent un treball en el qual els alumnes han d'arreplegar informació sobre pobles i comarques del País Valencià. Per això vol que algun dels nostres alumnes li conte com és la nostra comarca, quines festes celebrem, quins llocs d'interés cal visitar, quines són les nostres principals tradicions, etc. Amb tota aquesta informació elaboraran un mural. Si algú de vosaltres està interessat en satisfer aquesta petició, que ho faça saber a qualsevol membre del departament de Valencià per a concretar més dades. Animeu-vos perquè l'alumna ens comenta que "està en joc el nostre aprovat". Evidentment la vostra faena es veurà recompensada amb un increment de la nota final de l'assignatura en aquesta segona avaluació.

dimecres, 23 de desembre del 2009

XI CONCURS LITERARI DE L'IES NIT DE L'ALBÀ

-Convoquen: els Departaments de Valencià i Castellà.

-Participants: alumnat de l'IES Nit de l'Albà.
1r nivell: 1r, 2n i 3r d'ESO.
2n nivell: 4t d'ESO i Batxillerat.
-Modalitat: prosa i poesia en valencià i castellà.
-Temàtica: en prosa, "relats de terror"; en poesia, "la nit".
-Presentació: a ordinador, lletra Arial o Verdana 12 punts. Extensió màxima de dos fulls. En sobre gran, dins del qual s'inclourà un altre amb el lema i les dades de l'autor/a.
-Termini de presentació: fins el dia 18 de febrer.
-Premis: xec regal de 50 euros i llibres de lectura per a les obres guanyadores en valencià i castellà en les modalitats de prosa i poesia.

dimarts, 15 de desembre del 2009

EL NADAL ÉS PER ALS INFANTS?

Un dels atractius que té l’hivern ―per a mi en té molts― és sens dubte el Nadal. Tot i que s’haja desvirtuat el seu sentit de celebració original i haja derivat en un espectacle mediàtic de consumisme exagerat (això mereix una reflexió a banda), el Nadal resulta un espai amb reminiscències de paradís perdut, de retorn a la il·lusió innocent i sincera, convertint-se en territori de Peter Pan. En aquest sentit, el pas del temps i l’experiència en territori adult ens allunya d’aquella visió màgica dels esdeveniments i ―deixem-ho clar― la crua realitat d’un món que sempre sembla en deconstrucció ens fa ser pragmàtics i individualistes, alhora que la lluentor va desapareixent de la nostra mirada.

Però no vull renunciar a allò que em fa sentir feliç. Per això, enguany tornaré a ser xiquet, perquè no puc desprendre'm, encara hui, d'aquells records amb el meu somriure oscat, sense les dents de llet, volant lliure per la calor familiar d'una estufa de llenya que torrava castanyes. I la masegada de germans i cosins, mentre una pandereta volia fer-se sentir entre un bosc familiar de gent amb jerseis de coll alt. I què dir del festiu sabor d'aquell cava amargant el meu tendre paladar, però que em sabia a glòria. O aquell bes lent, sense presses, del meu iaio, després de l'insignificant valor material de les estrenes; aquell bes que encara hui acarona la meua galta. El fred del carrer i la calor d'aquell saló. El soroll de mil veus assaborint torrons i sentiments. La il·lusió perquè fóra una nit eterna, malgrat que sempre acabara dormint-me al braç de ma mare, somniant, això sí, amb la nit màgica de reis (reivindiquem les tradicions pròpies). Perdura un etcètera tan llarg de bons records...

Tothom diu que la història ens ha de servir per aprendre del passat, evitant les errades pretèrites per poder construir un futur millor. La meua història em diu que hi hagué un temps en què vaig ser xiquet perquè ho era. Hui ho sóc perquè m’hi sent. Bon Nadal.

dissabte, 28 de novembre del 2009

COM NAIX UNA PARAULA?

El programa "Caçadors de paraules" parla sobre la creació de paraules noves. El progrés ens porta objectes nous que els antics no coneixien i, per entendre'ns, els posem un nom. Les paraules naixen, creixen i moren (i són dignament enterrades als diccionaris). Però, com naix una paraula? Com ens la fem nostra? Com es difon i com va guanyant terreny? Qui i com li dóna, al final, carta de ciutadania?

Roger de Gràcia, el presentador del programa, visita el festival Sónar, on durant tres dies s'uneixen les darreres tecnologies amb les noves tendències. També entrevista Vicent Partal, director de Vilaweb, que parla de paraules provinents d'internet que s'han adaptat a la nostra llengua, i Xavier Blánquez, crític musical, que comenta la tendència que tenim d'adoptar paraules angleses. Carolina Alguacil explica com es va inventar el concepte "mileurista". A més a més, el programa mostra un gag dels Monty Pyton, del 1969, en què els internautes s'hi van inspirar per inventar el terme "spam" (correu electrònic no desitjat).
Ací teniu l'enllaç per a veure el programa: http://www.tv3.cat/videos/219870453

dimecres, 18 de novembre del 2009

S'ACOSTA L'HIVERN...

Poema de Miquel Martí i Pol
"tot és del color del vidre amb què s'hi mire..."

dimecres, 28 d’octubre del 2009

bàsquet

CONTUNDENT VICTÒRIA DELS PROFESSORS SOBRE ELS ALUMNES DE 4t D'ESO
El 'Dream teachers' passa per damunt dels alumnes i venç 61-36

Un combinat de professors format per José Manuel Carreres, Víctor Nieto, Miguel Sánchez i Miquel Tribaldos, a més de l'alumne Francisco José Navarro s'ha imposat a un equip format per alumnes de 4t d'ESO en el partit de bàsquet disputat hui en les pistes del nostre institut. Els professors han dominat el partit des de l'inici i a la fi del primer quart ja guanyaven de 8 punts. Al llarg dels tres quarts següents les diferències han anat en augment, fins arribar a la còmoda victòria final per 25 punts de diferència.

50 anys d'Astèrix i Obèlix.

Els dos famosos i irreductibles gals compleixen les noces d’or aquesta setmana i per a celebrar-ho el dibuixant Albert Uderzo i l’editorial Albert René han publicat un nou llibre: L’aniversari d’Astèrix i Obèlix. El llibre d’or. Es tracta d'un àlbum un poc diferent dels anteriors números perquè conté històries curtes en les quals tots els personatges fan referència a l'aniversari. Aquesta nova entrega conté 56 pàgines amb dibuixos inèdits d'Uderzo que il·lustren un text que Goscinny mai va publicar, on es narren els preparatius per a tan especial aniversari al famós poblat de les Gàl·lies. A més, el nou volum inclou un pròleg únic: una carta signada pel mateix Astèrix i una altra de la filla de Goscinny.
Des de ben menut he llegit còmics (o tebeos, com déiem no fa massa) i els d’Astèrix, que encara conserve i rellig de tant en tant, han sigut  sempre dels meus preferits. Però no eren els únics... Tintín, Lucky Luke, Superlópez, Mortadelo y Filemón, Batman,13 Rue del Percebe, Spiderman, Rompetechos, Mafalda, Charlie Brown, el Botones Sacarino o Zipi y Zape també ocupaven un lloc privilegiat en les prestatgeries de la meua habitació. Encara recorde com el meu mestre d’escola em deia que llegir còmics era molt profitós, però que tampoc estava gens malament llegir altre tipus de llibre. Tanmateix m'atreviria a dir que fou gràcies a les vinyetes i les bafarades que em vaig iniciar en el món de la lectura. És per tot això que quan es parla d'aquests personatges em vénen molts records d'infantesa perquè, al cap i a la fi, vaig créixer i em vaig fer gran amb ells.

dijous, 22 d’octubre del 2009

Festival Medieval d'Elx 2009

El proper divendres 23 d'octubre s'inaugura una nova edició del Festival Medieval d'Elx. Es tracta d'un esdeveniment que ens proposa un viatge al passat mitjançant la música, el teatre i altres activitats com ara espectacles de carrer o la posada en marxa d'un mercat medieval (aquest cap de setmana el trobareu a la Plaça del Congrés Eucarístic i el que ve al Passeig de l'Estació). Algunes de les actuacions programades són: 

-Concert de la Capella i Escolania del Misteri d'Elx per a celebrar els tres-cents anys de la Consueta copiada per Joseph Lozano i Roís.

-Teatre: El cavaller Tirant, adaptació de la Companyia de Recerca i Innovació Teatral (CRIT)

-Corades, viatges i cançons del bon beure: concert basat en cançons medievals que parlen de les croades, l'amor cortés i les celebracions en les quals el vi jugava un paper fonamental.

-Cavalls de Menorca: espectacle de carrer a càrrec de la companyia Tutatis on es recupera la festivitat dels cavalls negres menorquins.

-Espai dedicat a jocs d'origen medieval.

-Seminari sobre la Consueta del Misteri i els Decrets de Nova Planta.

La programació completa d'enguany la podeu descarregar fent clic sobre la imatge i si voleu més informació podeu visitar la pàgina del festival: http://festivalmedieval.com/va/festival

No desaprofiteu aquesta immillorable oportunitat de retrobar-se amb el passat!

dilluns, 12 d’octubre del 2009

1r de bat. UNITAT 1: LITERATURA MEDIEVAL

Un resum profitós i atractiu sobre l'evolució del llatí i l'aparició dels primers textos en llengües romàniques, a més dels quatre primers apartats de Literatura Medieval:
  • La poesia trobadoresca
  • Ramon Llull
  • Les Cròniques medievals
  • La prosa religiosa i moralitzant


dissabte, 10 d’octubre del 2009

CATALANISMES EN LA PARLA MURCIANA

El Regne de Múrcia es configurà arran de la conquesta cristiana (s.XIII) i la seua colonització o repoblament es produí a càrrec de catalans, castellans i aragonesos, fonamentalment. Passà a formar part històrica de la Corona d'Aragó (segle XIII), i de la Corona de Castella (des del segle XIII fins a l'aparició de l'estat espanyol)

Hi ha cròniques medievals que testimonien que a Múrcia es parlava «el millor català del món». Actualment el parlar castellà de Múrcia compta amb molts catalanismes, com a empremta d'aquell passat històric.

Si voleu trobar exemples de paraules i expressions d'origen català i ampliar la informació, llegiu la següent notícia:

"UN ESTUDIO REVELA QUE EL CATALÁN SE HABLABA EN EL CAMPO DE CARTAGENA EN LA EDAD MEDIA"