Una alumna de 3r d'ESO de l'escola La Florida de Catarroja (València) ens ha enviat una carta perquè en l'assignatura de valencià estan fent un treball en el qual els alumnes han d'arreplegar informació sobre pobles i comarques del País Valencià. Per això vol que algun dels nostres alumnes li conte com és la nostra comarca, quines festes celebrem, quins llocs d'interés cal visitar, quines són les nostres principals tradicions, etc. Amb tota aquesta informació elaboraran un mural. Si algú de vosaltres està interessat en satisfer aquesta petició, que ho faça saber a qualsevol membre del departament de Valencià per a concretar més dades. Animeu-vos perquè l'alumna ens comenta que "està en joc el nostre aprovat". Evidentment la vostra faena es veurà recompensada amb un increment de la nota final de l'assignatura en aquesta segona avaluació.
dimecres, 27 de gener del 2010
dimecres, 23 de desembre del 2009
XI CONCURS LITERARI DE L'IES NIT DE L'ALBÀ
-Convoquen: els Departaments de Valencià i Castellà.-Participants: alumnat de l'IES Nit de l'Albà.
1r nivell: 1r, 2n i 3r d'ESO.
2n nivell: 4t d'ESO i Batxillerat.
-Modalitat: prosa i poesia en valencià i castellà.
-Temàtica: en prosa, "relats de terror"; en poesia, "la nit".
-Presentació: a ordinador, lletra Arial o Verdana 12 punts. Extensió màxima de dos fulls. En sobre gran, dins del qual s'inclourà un altre amb el lema i les dades de l'autor/a.
-Termini de presentació: fins el dia 18 de febrer.
-Premis: xec regal de 50 euros i llibres de lectura per a les obres guanyadores en valencià i castellà en les modalitats de prosa i poesia.
Etiquetes:
Concurs literari,
IES Nit de l'Albà,
relats de terror
dimarts, 15 de desembre del 2009
EL NADAL ÉS PER ALS INFANTS?
Però no vull renunciar a allò que em fa sentir feliç. Per això, enguany tornaré a ser xiquet, perquè no puc desprendre'm, encara hui, d'aquells records amb el meu somriure oscat, sense les dents de llet, volant lliure per la calor familiar d'una estufa de llenya que torrava castanyes. I la masegada de germans i cosins, mentre una pandereta volia fer-se sentir entre un bosc familiar de gent amb jerseis de coll alt. I què dir del festiu sabor d'aquell cava amargant el meu tendre paladar, però que em sabia a glòria. O aquell bes lent, sense presses, del meu iaio, després de l'insignificant valor material de les estrenes; aquell bes que encara hui acarona la meua galta. El fred del carrer i la calor d'aquell saló. El soroll de mil veus assaborint torrons i sentiments. La il·lusió perquè fóra una nit eterna, malgrat que sempre acabara dormint-me al braç de ma mare, somniant, això sí, amb la nit màgica de reis (reivindiquem les tradicions pròpies). Perdura un etcètera tan llarg de bons records...
Tothom diu que la història ens ha de servir per aprendre del passat, evitant les errades pretèrites per poder construir un futur millor. La meua història em diu que hi hagué un temps en què vaig ser xiquet perquè ho era. Hui ho sóc perquè m’hi sent. Bon Nadal.
dissabte, 28 de novembre del 2009
COM NAIX UNA PARAULA?
El programa "Caçadors de paraules" parla sobre la creació de paraules noves. El progrés ens porta objectes nous que els antics no coneixien i, per entendre'ns, els posem un nom. Les paraules naixen, creixen i moren (i són dignament enterrades als diccionaris). Però, com naix una paraula? Com ens la fem nostra? Com es difon i com va guanyant terreny? Qui i com li dóna, al final, carta de ciutadania?
Roger de Gràcia, el presentador del programa, visita el festival Sónar, on durant tres dies s'uneixen les darreres tecnologies amb les noves tendències. També entrevista Vicent Partal, director de Vilaweb, que parla de paraules provinents d'internet que s'han adaptat a la nostra llengua, i Xavier Blánquez, crític musical, que comenta la tendència que tenim d'adoptar paraules angleses. Carolina Alguacil explica com es va inventar el concepte "mileurista". A més a més, el programa mostra un gag dels Monty Pyton, del 1969, en què els internautes s'hi van inspirar per inventar el terme "spam" (correu electrònic no desitjat).
Ací teniu l'enllaç per a veure el programa: http://www.tv3.cat/videos/219870453
Ací teniu l'enllaç per a veure el programa: http://www.tv3.cat/videos/219870453
Etiquetes:
caçadors de paraules,
creació lèxica,
televisió,
tv3
dimecres, 18 de novembre del 2009
dimecres, 28 d’octubre del 2009
bàsquet
El 'Dream teachers' passa per damunt dels alumnes i venç 61-36
Un combinat de professors format per José Manuel Carreres, Víctor Nieto, Miguel Sánchez i Miquel Tribaldos, a més de l'alumne Francisco José Navarro s'ha imposat a un equip format per alumnes de 4t d'ESO en el partit de bàsquet disputat hui en les pistes del nostre institut. Els professors han dominat el partit des de l'inici i a la fi del primer quart ja guanyaven de 8 punts. Al llarg dels tres quarts següents les diferències han anat en augment, fins arribar a la còmoda victòria final per 25 punts de diferència.
50 anys d'Astèrix i Obèlix.
dijous, 22 d’octubre del 2009
Festival Medieval d'Elx 2009
-Concert de la Capella i Escolania del Misteri d'Elx per a celebrar els tres-cents anys de la Consueta copiada per Joseph Lozano i Roís.
-Teatre: El cavaller Tirant, adaptació de la Companyia de Recerca i Innovació Teatral (CRIT)
-Corades, viatges i cançons del bon beure: concert basat en cançons medievals que parlen de les croades, l'amor cortés i les celebracions en les quals el vi jugava un paper fonamental.
-Cavalls de Menorca: espectacle de carrer a càrrec de la companyia Tutatis on es recupera la festivitat dels cavalls negres menorquins.
-Espai dedicat a jocs d'origen medieval.
-Seminari sobre la Consueta del Misteri i els Decrets de Nova Planta.
La programació completa d'enguany la podeu descarregar fent clic sobre la imatge i si voleu més informació podeu visitar la pàgina del festival: http://festivalmedieval.com/va/festival
No desaprofiteu aquesta immillorable oportunitat de retrobar-se amb el passat!
Etiquetes:
edat mitjana,
espectacles,
Festival Medieval d'Elx,
Misteri d'Elx,
teatre,
Tirant lo Blanc
dilluns, 12 d’octubre del 2009
1r de bat. UNITAT 1: LITERATURA MEDIEVAL
Un resum profitós i atractiu sobre l'evolució del llatí i l'aparició dels primers textos en llengües romàniques, a més dels quatre primers apartats de Literatura Medieval:
- La poesia trobadoresca
- Ramon Llull
- Les Cròniques medievals
- La prosa religiosa i moralitzant
Literatura catalana medieval
View more presentations from Lluís Rius.
dissabte, 10 d’octubre del 2009
CATALANISMES EN LA PARLA MURCIANA
El Regne de Múrcia es configurà arran de la conquesta cristiana (s.XIII) i la seua colonització o repoblament es produí a càrrec de catalans, castellans i aragonesos, fonamentalment. Passà a formar part històrica de la Corona d'Aragó (segle XIII), i de la Corona de Castella (des del segle XIII fins a l'aparició de l'estat espanyol)Hi ha cròniques medievals que testimonien que a Múrcia es parlava «el millor català del món». Actualment el parlar castellà de Múrcia compta amb molts catalanismes, com a empremta d'aquell passat històric.
Si voleu trobar exemples de paraules i expressions d'origen català i ampliar la informació, llegiu la següent notícia:
"UN ESTUDIO REVELA QUE EL CATALÁN SE HABLABA EN EL CAMPO DE CARTAGENA EN LA EDAD MEDIA"
Etiquetes:
catalanismes,
Corona d'Aragó,
Corona de Castella,
regne de múrcia,
repoblament
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
